قطب بزرگ صنعت الکترونیک ایران

.EMS and OEM Company

عضویت | ورود

0

انواع برد مدار چاپی در صنعت قطعات الکترونیک

>
>
انواع برد مدار چاپی در صنعت قطعات الکترونیک
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
>
>
انواع برد مدار چاپی در صنعت قطعات الکترونیک
اشتراک در
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

انواع برد مدار چاپی را در این گزارش مرور می‌کنیم. این قطعه الکترونیک از ویژگی‌های فنی متنوعی از ساده تا بسیار پیچیده برخوردار است.

به طور کلی برد مدار چاپی شامل مجموعه‌ای از مدارهای الکتریکی است، به این صورت که یک توالی از لایه‌های مس روی یک ماده مقاوم در برابر حرارت به نام برد مدار چاپی یا همان PCB قرار دارد. اجزای الکترونیکی به منظور کنترل جریان برق روی این برد مدار، لحیم شده‌اند تا دستگاه‌های الکترونیکی بتوانند به روشی که برای آنها طراحی شده است، کار کنند.

انواع برد مدار چاپی را می‌توان در صنعت قطعات الکترونیک دید که آشنایی مختصر با هر کدام از آنها برای علاقمندان و فعالان این صنعت خالی از لطف نخواهد بود. موضوعی که در اینجا به آن می‌پردازیم، معرفی انواع برد مدار چاپی است که برد مدار چاپی تک لایه، دو لایه، چند لایه، سفت و سخت و انعطاف‌پذیر را شامل می‌شود.

انواع برد مدار چاپی تک لایه

یکی از انواع برد مدار چاپی، PCB تک لایه است که ساده‌ترین و ارزان‌ترین نمونه آن است. این نوع از برد مدار چاپی دارای تنها یک زیرلایه منفرد فایبرگلاس و یک لایه تک‌رسانای مس است و حفره‌های قطعات الکترونیکی آن خیلی اندوده نشده‌اند. از آنجایی که در این نمونه فقط یک لایه رسانا وجود دارد که مدار را تشکیل می‌دهد، به آن برد مدار چاپی یک طرفه یا تک لایه می‌گویند.

برد مدار چاپی دو لایه

نمونه دیگری که در انواع مختلف برد مدار چاپی می‌توان به آن اشاره کرد،  PCB دولایه است که مانند نمونه قبلی دارای یک بستر پایه است، اما لایه رسانای آن که مس بوده، در هر دو طرف این بستر وجود دارد و لحیم‌کاری آن در دو طرف برد اعمال می‌شود. حفره‌های رسانا در این برد مدار چاپی، این امکان را فراهم می‌کند که مدارهای یک طرف به طرف دیگر آن وصل شوند. قطعات الکترونیکی نیز در هر دو طرف این مدار لحیم می‌شوند. از آنجایی که در شکل دادن به مدار این نوع برد، دو لایه رسانا وجود دارد، به آن برد مدار چاپی دو لایه می‌گویند.

برد مدار چاپی چند لایه

این نمونه در ردیف PCBهایی قرار می‌گیرد که بیشتر از دو لایه دارند. در میان انواع مختلف برد مدار چاپی، این نمونه باید حداقل 3 لایه رسانا از مواد رسانا یا مس را داشته باشد و همه این لایه‌ها نیز از طریق سوراخ‌های اندوده با مس، به هم پیوسته شده‌اند. تعداد این لایه‌ها نیز می‌تواند بین 3 تا 40 لایه باشد. تمام قطعات الکترونیکی فعال و غیرفعال در لایه‌های بالا و پایین مونتاژ می‌شوند و تمام لایه‌های داخلی انباشته‌شده، برای مسیریابی استفاده می‌شوند.

انواع برد مدار چاپی Rigid

یکی دیگر از انواع مختلف برد مدار چاپی، PCB Rigid است که آن نیز خود انواعی دارد و می‌توان آن را به سفت و سخت ترجمه کرد. یک برد مدار چاپی براساس لایه‌های رسانایی که دارد می‌تواند تک لایه، دو لایه و چند لایه باشد؛ به همین اندازه نیز می‌تواند از جهت سفت و سخت بودن انواع مختلفی از سفت و سخت، انعطاف‌پذیر یا ترکیبی از هر دوی اینها داشته باشد.

برد مدار چاپی Rigid، سفت، محکم و انعطاف‌ناپذیر است. بنابراین این نوع PCB نمونه‌ای است که نمی‌توان آن را خم کرد یا تغییر داد. این نوع برد، انعطاف‌پذیر نبوده و می‌تواند تک لایه، دو لایه و یا چند لایه باشد.

انواع برد مدار چاپی انعطاف‌پذیر

در میان انواع مختلف برد مدار چاپی، نوع Flexible آن نقطه مقابل نمونه Rigid است. همانطور که از نام آن نیز پیداست، این برد مدار چاپی قابل خم شدن است و مواد و شکل انعطاف‌پذیر این نمونه، به حمل‌ونقل آسان آن بدون اینکه آسیبی ببیند، کمک می‌کند. این نوع برد مدار چاپی نیز می‌تواند یک لایه، دو لایه و یا چند لایه باشد.

برد مدار چاپی سفت- منعطف

آخرین نمونه از انواع مختلف برد مدار چاپی، ترکیبی از بردهای سفت و سخت و انعطاف‌پذیر است که ساده‌ترین شکل آن، شامل یک برد مدار چاپی Rigid است که به یک برد انعطاف‌پذیر متصل می‌شود، به این صورت که این دو نوع با یکدیگر لمینت می‌شوند تا یک برد مدار تک را شکل دهند.