قطب بزرگ صنعت الکترونیک ایران

.EMS and OEM Company

عضویت | ورود

0

اجزای برد مدار چاپی خام

>
>
اجزای برد مدار چاپی خام
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
>
>
اجزای برد مدار چاپی خام
اشتراک در
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

برد مدار چاپی خام متشکل از مجموعه‌ مواد اولیه‌ای است که در فرایند تولید این بردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد خام در ساخت هر برد مدار چاپی اهمیت زیادی دارند، به طوری که می‌توان این مواد را در حکم بستر و زیرساخت PCB خام قلمداد کرد.

مواد برد مدار چاپی خام که در حکم زیرساخت اولیه آن هستند، از این جهت اهمیت دارند که نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین ترکیب و مشخصات ساختار مس لمینت خواهند داشت. مواد خام مرسومی که در ساخت هر برد مدار چاپی به کار می‌روند، شامل مواد از پیش آماده شده، فویل مس، بستر و جوهر می‌شوند.

 

مواد از پیش آماده شده

مواد از پیش آماده شده‌ای که در بردهای مدار چاپی خام به کار می‌روند، به صورت مخفف (Prepreg) نیز شناخته می‌شوند. این مواد اولیه به صورت نوعی ماده پیونددهنده ورق هستند که توسط حامل و رزین سنتز می‌شوند. اجزای اصلی این مواد از پیش آماده شده شامل رزین، وارنیش و پارچه الیاف شیشه هستند.

 

فویل مس در PCBخام

 عملکرد اصلی فویل مسی در برد مدار چاپی خام ، تشکیل لاین بالا و پایین رسانای برد چند لایه است. این فویل مس می‌تواند تحت فشار و درجه حرارت خاصی باشد و سپس با مواد پیش ساخته ترکیب شود.

در این قسمت از برد مدار چاپی خام، می‌تواند دو نوع فویل مسی وجود داشته باشد: فویل مسی رولی ( به صورت پیچیده ) و فویل مس الکترولیتی.

 

بستر برد مدار چاپی خام

هر برد مدار چاپی اولیه دارای یک بستر (Substrate) است. این بستر که CCL نیز نامیده می‌شود، از طریق چسبانده شدن به مواد از پیش آماده شده و فویل مس در دما و فشار بالای برد مدار چاپی شکل می‌گیرد. این بستر با مشخصات مختلف و مواد خام ضخیم ساخته شده است.

 

جوهر PCBخام

یکی دیگر از اجزای برد مدار چاپی خام جوهر است که از عوامل اصلی آن نیز به شمار می‌رود و در عملکرد اجزای دیگر تأثیرگذار است. به طور کلی ترکیبات جوهر، عامل اصلی عملکرد رزین، مواد پرکننده، مواد رنگ‌دهنده، حلال و حلال کمکی هستند.

نقش جوهر در برد مدار چاپی خام به موارد بالا بسنده نمی‌شود، به طوری که وظیفه پوشش لحیم و محافظت از مدار را نیز انجام می‌دهد.